Περίληψη
Η αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας για Βιβλιοθήκες, Αρχεία και Μουσεία (ΒΑΜ), με σκοπό την ανάπτυξη του εύρους ορατότητας και της διάδρασης των χρηστών με το περιεχόμενο στον Παγκόσμιο Ιστό, βρίσκεται σε πλήρη άνθηση. Για τα ΒΑΜ, οι ιστότοποι και οι πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα μέσα για την αύξηση του εύρους ορατότητας των υπηρεσιών τους. Επιπλέον, με την αξιοποίηση καινοτόμων μεθόδων αποκτούν σταθερούς και αφοσιωμένους χρήστες, διευρύνοντας το επιστημονικό, εκπαιδευτικό και πολιτιστικό τους υπόβαθρο. Η τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται από τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος από τη διατήρηση και προστασία του περιεχομένου, στην εμπειρία και διάδραση του χρήστη με αυτό, καθώς και την ανάλυση και βελτίωση των διαθέσιμων υπηρεσιών των ΒΑΜ προς το ενδιαφερόμενο κοινό. Μία από τις πτυχές που αξιοποιούν τα ΒΑΜ στο πλαίσιο της ψηφιακής τους στρατηγικής για την αύξηση του εύρους ορατότητας των υπηρεσιών τους, είναι τα αναλυτικά στοιχεία ...
Η αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας για Βιβλιοθήκες, Αρχεία και Μουσεία (ΒΑΜ), με σκοπό την ανάπτυξη του εύρους ορατότητας και της διάδρασης των χρηστών με το περιεχόμενο στον Παγκόσμιο Ιστό, βρίσκεται σε πλήρη άνθηση. Για τα ΒΑΜ, οι ιστότοποι και οι πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα μέσα για την αύξηση του εύρους ορατότητας των υπηρεσιών τους. Επιπλέον, με την αξιοποίηση καινοτόμων μεθόδων αποκτούν σταθερούς και αφοσιωμένους χρήστες, διευρύνοντας το επιστημονικό, εκπαιδευτικό και πολιτιστικό τους υπόβαθρο. Η τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται από τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος από τη διατήρηση και προστασία του περιεχομένου, στην εμπειρία και διάδραση του χρήστη με αυτό, καθώς και την ανάλυση και βελτίωση των διαθέσιμων υπηρεσιών των ΒΑΜ προς το ενδιαφερόμενο κοινό. Μία από τις πτυχές που αξιοποιούν τα ΒΑΜ στο πλαίσιο της ψηφιακής τους στρατηγικής για την αύξηση του εύρους ορατότητας των υπηρεσιών τους, είναι τα αναλυτικά στοιχεία ιστού, τα οποία παράγονται μέσω ιστοτόπων και κοινωνικών δικτύων. Ωστόσο, εξετάζοντας τα ευρήματα της σχετικής βιβλιογραφίας, παρατηρείται αποσπασματική γνώση και ελλειμματική ικανότητα αξιοποίησης των εν λόγω αναλυτικών από το προσωπικό των ΒΑΜ. Το γεγονός αυτό, περιορίζει σημαντικά την αποτελεσματική χρήση και ερμηνεία της Αναλυτικής Ιστού με σκοπό την βελτίωση της διάδρασης των χρηστών και του εύρους ορατότητας των διαθέσιμων υπηρεσιών. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η παρούσα μελέτη προτείνει ένα πλαίσιο αξιοποίησης των αναλυτικών στοιχείων ιστού, το οποίο μπορεί να υιοθετηθεί από το προσωπικό των ΒΑΜ με σκοπό: α) την ενίσχυση της γνώσης και των ικανοτήτων γύρω από το αντικείμενο, β) τη σύσταση αξιόπιστων και έγκυρων σχημάτων μέτρησης της απόδοσης ιστοτόπων και κοινωνικών δικτύων μέσω πληθώρας μετρικών, και γ) την ανάπτυξη ενός καλά δομημένου μοντέλου προτεραιοποίησης των απαιτήσεων, καταγράφοντας τους παράγοντες που επηρεάζουν την αύξηση του εύρους ορατότητας των υπηρεσιών στον Παγκόσμιο Ιστό. Για τη δημιουργία αυτού του πλαισίου, η μελέτη αναπτύσσει ερευνητικό δείγμα αποτελούμενο από 504 ιστοτόπους και 521 προφίλ κοινωνικών δικτύων ΒΑΜ απ’ όλο τον κόσμο. Η εξέταση του ερευνητικού δείγματος πραγματοποιείται συλλέγοντας και αναλύοντας δεδομένα ιστού σε επτά άξονες. Έτσι εξετάζει: i) τους παράγοντες που επηρεάζουν την οργανική επισκεψιμότητα των ιστοτόπων των ΒΑΜ ii) την ανάπτυξη ενός σχήματος μέτρησης της απόδοσης των ιστοτόπων, iii) την ταχύτητα φόρτωσης των επιμέρους σελίδων εντός των ιστοτόπων, iv) την απόδοση των εξωτερικών συνδέσμων που οδηγούν στους ιστοτόπους των ΒΑΜ, v) τα αναλυτικά στοιχεία των κοινωνικών δικτύων, vi) τη διαφήμιση στο δίκτυο προβολής, vii) τη διαφήμιση στο δίκτυο αναζήτησης. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η πλειοψηφία των προτεινόμενων σχημάτων μέτρησης της απόδοσης, καταγράφουν αποδεκτό επίπεδο αξιοπιστίας και εγκυρότητας και μπορούν να υιοθετηθούν από το προσωπικό των ΒΑΜ. Παράλληλα, τα αποτελέσματα καταγράφουν διαφοροποιήσεις σχετικά με την επιρροή συγκεκριμένων μετρικών ιστού στην απόδοση των εξεταζόμενων αξόνων. Αυτά τα ευρήματα υποστηρίζουν μια επικαιροποιημένη και βασισμένη στα δεδομένα στρατηγική προτεραιοποίησης των απαιτήσεων, στοχεύοντας στη βελτίωση της αλληλεπίδρασης των χρηστών με το περιεχόμενο των ΒΑΜ και στην ανάπτυξη του εύρους ορατότητας των υπηρεσιών τους στον Παγκόσμιο Ιστό.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The utilisation of information communication technologies for libraries, archives, and museums (LAMs) to increase the visibility of their services and users' engagement with the provided content on the Web, is in full growth. For LAMs, websites and social media platforms constitute one of the most prominent digital vehicles to increase the visibility of services while keeping users engaged in innovative ways expanding their scientific, educational, and cultural background. The last decade is characterised by a managerial transition from the keep and protect phase to experience and engage and to digitally analyse and optimise the available LAMs services provided to the interested parties. One of the aspects that LAMs could involve in their digital strategy to achieve this transition, is the utilisation of web analytics produced through websites and social media platforms. Nevertheless, considering the findings of the related literature, a reduced web analytics competency is observed in ...
The utilisation of information communication technologies for libraries, archives, and museums (LAMs) to increase the visibility of their services and users' engagement with the provided content on the Web, is in full growth. For LAMs, websites and social media platforms constitute one of the most prominent digital vehicles to increase the visibility of services while keeping users engaged in innovative ways expanding their scientific, educational, and cultural background. The last decade is characterised by a managerial transition from the keep and protect phase to experience and engage and to digitally analyse and optimise the available LAMs services provided to the interested parties. One of the aspects that LAMs could involve in their digital strategy to achieve this transition, is the utilisation of web analytics produced through websites and social media platforms. Nevertheless, considering the findings of the related literature, a reduced web analytics competency is observed in LAMs, preventing the efficient utilisation and interpretation of web data capable of improving services visibility and user engagement.Against this background, this study proposes a web analytics framework that can be adopted by LAMs staff to a) enhance web analytics competency, b) formulate reliable and valid performance measurement schemas involved a plethora of web metrics in assessing websites and social media profiles of such organisation, and c) develop a well-informed requirements prioritisation strategy in terms of the aspect that impact LAMs services visibility on the Web both in micro and macro organisational level. To develop this framework, the study embraces a sample of 504 websites and 521 social media profiles of LAMs worldwide and their derived web analytics. A detailed examination is conducted considering seven research axes: i) factors that impact to the organic search traffic of a website, ii) the development of a schema that measures the website’s performance, iii) the webpages speed performance, iv) the backlinks performance, v) the social media profiles performance, vi) the display advertising and its impact on branded search traffic, vii) paid search traffic performance. The findings indicate that most of the proposed performance measurement schemas to assess websites and social media profiles possess an acceptable reliability and validity level and can be adopted by LAMs staff. The results also indicate differences regarding the impact of specific web metrics in each of the seven axes. This fact supports a well-informed and data-driven requirements prioritisation strategy for LAMs aiming to optimise users' engagement with the provided content and the visibility of their services on the Web.
περισσότερα