Η κοινωνικοπολιτική ιδεολογία των αναβιώσεων του κλασικού δράματος στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Ιταλία τον 20ό αιώνα

Περίληψη

Η διατριβή διερευνά την αναβίωση του κλασικού δράματος σε αρχαιολογικούς χώρους ως κοινωνικοπολιτικό μηχανισμό των ευρωπαϊκών εθνών-κρατών κατά τον 20ό αιώνα. Η σύγχρονη χρήση των ελληνορωμαϊκών θεάτρων, αμφιθεάτρων και ωδείων εξαρτήθηκε από κοινωνικές ή καλλιτεχνικές επιρροές και διασυνδέσεις. Ειδικότερα, η ισπανική και η ελληνική περίπτωση αναπτύχθηκαν παράλληλα και απευθύνθηκαν σε παρόμοιες κοινωνικοπολιτικές αντιλήψεις, ενώ το ιταλικό παράδειγμα λειτούργησε ως πρότυπο για τη θεατρική τους παράδοση κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Από θεατρική άποψη, το ρεπερτόριο και ο προσανατολισμός του κλασικού δράματος επηρεάστηκαν από (υπερ)εθνικές τάσεις, ενώ οι σχέσεις εξουσίας μεταξύ θεατρικών σκηνοθετών, θιάσων και επίσημων φορέων καθόρισαν την πορεία αυτών των καλλιτεχνικών παραδόσεων. Η σκηνοθεσία του κλασικού δράματος στην Ελλάδα και την Ισπανία μετέτρεψε τους ελληνορωμαϊκούς χώρους σε κοινωνικοπολιτικούς φορείς εξουσίας που παρήγαγαν συλλογικές αφηγήσεις, θεατρικό εκσυγχρονισμ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis explores the revival of classical drama at ancient venues as a sociopolitical apparatus of the European nation-states in the 20th century. The modern use of Greco-Roman theatres, amphitheatres, and odeons depended on social or artistic influences and interconnections. In particular, the Spanish and Greek cases developed parallelly and addressed similar sociopolitical concepts, while the Italian example worked as a model for their theatrical tradition in the first decades of the 20th century. In theatrical terms, the repertoire and orientation of classical drama were affected by (inter)national trends, while power relations among theatrical directors, companies, and institutions determined the course of these artistic traditions. Staging classical drama in Greece and Spain transformed Greco-Roman venues into sociopolitical powerhouses that generated collective narratives, theatrical modernization, and economic development. Despite the distinct degree of ideological engagemen ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 7/2024)
DOI
10.12681/eadd/51986
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/51986
ND
51986
Εναλλακτικός τίτλος
The sociopolitics of the revivals of classical drama in Greece, Spain and Italy in the 20th century
Συγγραφέας
Μπαλάσκας, Βασίλειος (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2022
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης
Εξεταστική επιτροπή
Πλάντζος Δημήτριος
Κατάκης Στυλιανός
Ιωαννίδου Ελευθερία
Μιχελάκης Παντελής
Sousa e Silva Maria de Fatima
Libran Moreno Miriam
Simoes Rodrigues Numo Manuel
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Θέατρο
Λέξεις-κλειδιά
Κλασικό Θέατρο; Ελληνορωμαϊκό δράμα; Συλλογικές ταυτότητες; Εθνικισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.