Τα γυναικεία πρόσωπα στο τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι και του Νίκου Γκάτσου

Περίληψη

Η εργασία αυτή αποτελεί μια χαρτογράφηση των γυναικείων μορφών στους στίχους και στα ποιήματα του Νίκου Γκάτσου και του Μάνου Χατζιδάκι τα οποία μελοποιήθηκαν από τον τελευταίο. Διαρθρώνεται σε δύο μέρη: στο πρώτο, παρουσιάζεται μια καταγραφή των κυριότερων γεγονότων στους χώρους, όπου οι δύο πρωταγωνιστές δημιουργούν τραγούδι (θέατρο, κινηματογράφος, χορός, δισκογραφία), παρουσιάζονται τα εργοβιογραφικά τους σημειώματα και επισημαίνονται σε αυτά σημεία σύγκλισης. Στο δεύτερο μέρος, αναλύονται με χρονολογική σειρά οι ηρωίδες του τραγουδιού, διαρθρωμένες σε τρεις περιόδους: στην Α΄ περίοδο, από το 1943, έτος συγγραφής της "Αμοργού", έως το 1965, έτος κυκλοφορίας του πρώτου κύκλου τραγουδιών ("Μυθολογία"), στη Β΄, από το 1966 έως το 1971, όταν ο Χατζιδάκις διαμένει στη Νέα Υόρκη, και στην Γ΄, από το 1972, έτος κυκλοφορίας του εμβληματικού δίσκου "Ο Μεγάλος Ερωτικός" έως το 1994, έτος θανάτου του Χατζιδάκι. Οι ηρωίδες του τραγουδιού φαίνεται να έχουν σπειροειδή εξέλιξη στη μορφή τους, δη ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This dissertation maps the female characters in the lyrics and poems of Nikos Gatsos and Manos Chadjidakis which were set to music by the latter. It comprises of two parts: in the first, a record of the main cultural events (theater, cinema, dance, discography) is presented where the two protagonists create songs; their biographical notes are provided, and points of convergence between them are established. In the second part, the heroines of the songs are analyzed in chronological order, divided into three periods: the first period starts from 1943, the year "Amorgos" was written, until 1965, when the first cycle of songs ("Mythology") is released; the second period corresponds to Chadjidakis’s residency in New York from 1966 to 1971; and the third period starts in 1972, with the release of the emblematic album Magnus Eroticus, and ends in 1994, the year of Chadjidakis’s death. The characteristics of the central female subjects of their songs seem to have a spiral evolution; it appear ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 6/2024)
DOI
10.12681/eadd/51753
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/51753
ND
51753
Εναλλακτικός τίτλος
Female figures in the songwriting of Manos Chadjidakis and Nikos Gatsos
Συγγραφέας
Καρέλλη, Ιωάννα (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2022
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κακλαμάνης Στέφανος
Καστρινάκη Αγγέλα
Μικέ Μαρία
Πολυχρονάκης Δημήτρης
Δημητρακάκης Γιάννης
Νάτσινα Αναστασία
Γαραντούδης Ευριπίδης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία ➨ Ελληνική λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Χατζιδάκις, Μάνος (1925-1994); Γκάτσος, Νικόλαος (1911-1992); Έντεχνο λαϊκό τραγούδι; Μελοποίηση της ποίησης; Ελληνικός κινηματογράφος; Νεοελληνικό θέατρο; Ελληνικό Χορόδραμα; Δισκογραφία; Γενιά του '30; Λόρκα, Φεντερίκο Γκαρσία; Σαχτούρης, Μίλτος; Γυναίκα-Λογοτεχνία; Ελληνικός μύθος; Αναπαραστάσεις ελληνικής μυθολογίας; 20ος αιώνας; Ανάλυση τραγουδιού
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.