Προσφωνήσεις ως πραγματολογικοί δείκτες σε συνομιλιακές αφηγήσεις: η περίπτωση του ρε και των συνδυασμών του

Περίληψη

Στόχος της παρούσας διατριβής είναι να εξετάσει τον ρόλο των προσφωνήσεων ρε και ρε παιδί μου στις συνομιλιακές αφηγήσεις. Στο θεωρητικό μέρος διερευνώ κατά πόσο οι προσφωνήσεις μπορούν να ενταχτούν στους πραγματολογικούς δείκτες, δηλαδή σε εκείνα τα γλωσσικά στοιχεία που αναδεικνύουν τη διαδοχική οργάνωση του λόγου, τις στάσεις του ομιλητή απέναντι στο εκφώνημά του ή/και στους συνομιλητές του. Στην ανάλυση, συνδυάζοντας μεθοδολογικές αρχές από την Ανάλυση της Συνομιλίας με το αφηγηματικό μοντέλο του Labov (1972), εντοπίζω τα τυπικά και τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των ρε και ρε παιδί μου, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις λειτουργίες που επιτελούν στο κειμενικό, υποκειμενικό και διυποκειμενικό επίπεδο λόγου.Βάσει των ποιοτικών πορισμάτων της εργασίας, υποστηρίζω ότι οι συμμετέχοντες στην αφηγηματική διαδικασία χρησιμοποιούν τις υπό εξέταση προσφωνήσεις-πραγματολογικούς δείκτες ως μέσα επιτέλεσης σημαντικών (αφηγηματικών) δραστηριοτήτων. Πιο συγκεκριμένα, οι αφηγητές καταφεύγουν στη χρήσ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this thesis is to examine the Greek address terms re and re peδi mu in everyday storytelling. In the theoretical part, I explore whether the address terms can be included in the category of pragmatic markers, i.e. linguistic items which index speech organization, the stances of the speaker towards his/her utterance or/and the interlocutors. In the analysis, drawing on methological tools of Conversation Analysis and Labov’s (1972) model of narrative structure, I examine the formal and functional features of the address terms in question, focusing on their functions in the textual, subjective and intersubjective domain of speech. Based on the qualitative results, I argue that the storytellers and the recipients of the story use the address terms-pragmatic markers re and re peδi mu as means of accomplishing certain (narrative) activities. In particular, narrators use the address term-pragmatic marker re to highlight the unexpected events, background information and evaluative c ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/36877
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/36877
ND
36877
Εναλλακτικός τίτλος
Address terms as pragmatic markers in conversational narratives: the case of re and re peδi mu
Συγγραφέας
Καραχάλιου, Ουρανία (Πατρώνυμο: Τιμολέων)
Ημερομηνία
2015
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Αρχάκης Αργύριος
Τζάννε Αγγελικη
Παπαζαχαρίου Δημήτριος
Ξυδόπουλος Γεώργιος
Τσάκωνα Βίλλυ
Μαρκόπουλος Θεόδωρος
Βασιλοπούλου Αλεξάνδρα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Προσφωνήσεις; Πραγματολογικοί δείκτες; Συνομιλιακές αφηγήσεις; Ρε; Ρε παιδί μου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
266 σ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)