Η συγκρότηση του ελληνικού έθνους και η εκπαίδευση: έρευνα στα σχολικά βιβλία γεωγραφίας του ελληνικού κράτους (1834-1922)

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής είναι, μέσα από τη συστηματική ανάλυση των σχολικών βιβλίων γεωγραφίας που χρησιμοποιηθήκαν στις προ-γυμνασιακές βαθμίδες της εκπαίδευσης του ελληνικού κράτους κατά την περίοδο 1834-1922, να διερευνηθεί, αφενός, η διαδικασία συγκρότησης του ελληνικού έθνους κατά τη συγκεκριμένη περίοδο και, αφετέρου, ο ρόλος της εκπαίδευσης σ’ αυτή τη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτού του σκοπού, διερευνάται η προβαλλόμενη εικόνα: α) του ‘εθνικού εαυτού’, β) του ‘εθνικού χρόνου’ και του ‘εθνικού χώρου’, γ) του εκτός των ελλαδικών ορίων ‘ελληνισμού’, δ) του ‘εθνικού άλλου’, σε αντιδιαστολή με τον οποίο διαμορφώνεται η εικόνα του ‘εθνικού εαυτού’, ε) των γειτονικών λαών/εθνών των Βαλκανίων, στ) των άλλων λαών/εθνών της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου και της θέσης του ελληνικού έθνους ανάμεσά τους. Το υπό έρευνα υλικό, κείμενο και εικονογράφηση, προσεγγίζεται με τη μέθοδο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Πιο συγκεκριμένα, ακολουθείται ένα μοντέλο σύνθεσης των παραδειγμάτων της δόμησ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the thesis is, through a systematic analysis of the pre-high-school geography text-books of the Greek state during the 1834-1922 period, to study, on the one hand, the process of formation of the Greek nation during this period and, on the other hand, the role of education in this process. According to this aim, the thesis searches the projected image of: a) the ‘national self’, b) the ‘national time’ and ‘the national space’, c) the -considered- Greek people living outside the Greek state, d) the ‘national other’, in contradistinction with whom the image of the ‘national self’ is formed, e) the neighbouring peoples/nations of the Balkans, f) the other peoples/nations of Europe and the rest of the world as well as the place of the Greek nation among them. The material, text and images, is researched with the qualitative Content Analysis method. More specifically, a composite model is followed, including content structuring, formal structuring and critical-hermeneutics analys ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/27467
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/27467
ND
27467
Εναλλακτικός τίτλος
Education and the formation of Greek nation: research on geography school text-books of the Greek state (1834-1922)
Συγγραφέας
Παλάσκας, Σωτήριος (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2012
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Τερζής Νικόλαος
Ζιώγου-Καραστεργίου Σιδηρούλα
Μαυροσκούφης Δημήτριος
Χαραλάμπους Δημήτριος
Μπονίδης Κυριάκος
Χοντολίδου Ελένη
Μπέτσας Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Κοινωνιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Σχολικά βιβλία; Ελληνικό Έθνος; Εθνικισμός; Γεωγραφία; Μεγάλη Ιδέα; Ανάλυση περιεχομένου; Εθνικός εαυτός; Εθνικός άλλος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)