Η αποκάλυψη του Πνεύματος: αποφατική θεολογία και αφαιρετική τέχνη

Περίληψη

Η διατριβή της Άννας-Μαρίας Παπαδάκη πραγματοποιεί μία συνάντηση ανάμεσα στην αποφατική θεολογία της ορθόδοξης Εκκλησίας και την αφαιρετική τέχνη, και πιο συγκεκριμένα, την εικαστική δημιουργία και τη θεωρητική διδασκαλία των καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας, του W. Kandinsky και του P. Klee. Η πορεία του θεολογικού αποφατισμού και της καλλιτεχνικής αφαίρεσης μοιάζει κοινή, παρ’ όλο που υφίσταται μία βασική διαφορά: οι πατέρες εκφράζουν την εμπειρία της θεοπτίας, ενώ οι καλλιτέχνες μία ελπίδα. Εντούτοις ένας δημιουργικός διάλογος είναι εφικτός. Στην προσπάθειά τους να συναντήσουν το Θεό, οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν αποφατικά ονόματα και εκφράσεις, που πλησιάζουν την αποφατική θεολογία, όπως το «μηδέν», όπως το εκφράζει ο Malevich και το «μη ον», όπως το εκφράζει ο Μάξιμος ο Ομολογητής. Παράλληλα, χρησιμοποιούν και καταφατικές κατηγορίες, όπως το κάλλος και το φως, καταλήγοντας σε έναν ασυνείδητο διαχωρισμό απόλυτου και σχετικού κάλλους και φωτός, αυτό που με θεολογικούς όρους θα ον ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The thesis of Anna-Maria Papadaki realizes a meeting between apophatic theology of the orthodox Church and of abstract art, and specifically the artistic creation and the theoretical writings of the artists of Russian Avant-Garde, of W. Kandinsky and P. Klee. The path of theological apophaticism and of painterly abstraction looks common, although there is a basic difference: the fathers express the experience of the vision of God, and the artists only a hope for this vision, but a creative dialogue is possible. During their effort to meet God, the artists use apophatic names and expressions, which approach apophatic theology, for example “zero” as expressed by Malevich and the “not being” of Maximus the Confessor. They also use affirmative expressions, like the beauty and the light, and they unknowingly separate absolute and relative beauty and light, (created and non-created in theological terms), concluding an apophaticism of beauty and light, through believing that absolute beauty a ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/20443
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/20443
ND
20443
Εναλλακτικός τίτλος
The reveletion of the Spirit: apophatic theology and abstract art
Συγγραφέας
Παπαδάκη, Άννα-Μαρία (Πατρώνυμο: Ανδρέας)
Ημερομηνία
2010
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Θεολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Σταμούλης Χρυσόστομος
Μαρτζέλος Γεώργιος
Κουρεμπελές Ιωάννης
Κεσελόπουλος Ανέστης
Δόϊκος Παναγιώτης
Τσομπανίδης Στυλιανός
Χατζούλη Γλυκερία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Αποφατισμός; Δογματική θεολογία; Αφαιρετική τέχνη; Σύγχρονη τέχνη; Θεολογία; Τέχνη
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
319 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)