Περίληψη
Οι αλλαγές που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, επέφεραν με τη σειρά τους σημαντικές αλλαγές στα Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστημιακών Τμημάτων. Ένα παράδειγμα, είναι η φοιτητοκεντρική μάθηση και η αναδιαμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών στη βάση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Από την άλλη πλευρά, έρευνες δείχνουν ότι η αρχική Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών δεν προετοιμάζει επαρκώς τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς για τις απαιτήσεις της διδασκαλίας και πολλοί υποψήφιοι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στην «πραγματικότητα» της εκπαιδευτικής πράξης. Σκοπός της συγκεκριμένης διδακτορικής διατριβής ήταν να διερευνήσουμε αν, στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών, οι φοιτητές είναι ικανοποιημένοι από την αρχική τους Εκπαίδευση και αισθάνονται έτοιμοι να μπουν σε μια σχολική τάξη. Στην περίπτωσή μας εστιάσαμε στην ικανοποίησή τους από το Πρόγραμμα Σπουδών και την πρακτική τους άσκηση. Η έρευνά μας ήταν μελέτη περίπτωσης της κατεύθυνσης Εκπαιδευτικών Δημοτικής ...
Οι αλλαγές που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, επέφεραν με τη σειρά τους σημαντικές αλλαγές στα Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστημιακών Τμημάτων. Ένα παράδειγμα, είναι η φοιτητοκεντρική μάθηση και η αναδιαμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών στη βάση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Από την άλλη πλευρά, έρευνες δείχνουν ότι η αρχική Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών δεν προετοιμάζει επαρκώς τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς για τις απαιτήσεις της διδασκαλίας και πολλοί υποψήφιοι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στην «πραγματικότητα» της εκπαιδευτικής πράξης. Σκοπός της συγκεκριμένης διδακτορικής διατριβής ήταν να διερευνήσουμε αν, στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών, οι φοιτητές είναι ικανοποιημένοι από την αρχική τους Εκπαίδευση και αισθάνονται έτοιμοι να μπουν σε μια σχολική τάξη. Στην περίπτωσή μας εστιάσαμε στην ικανοποίησή τους από το Πρόγραμμα Σπουδών και την πρακτική τους άσκηση. Η έρευνά μας ήταν μελέτη περίπτωσης της κατεύθυνσης Εκπαιδευτικών Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΕΔΕ), του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών (ΤΕΠΕΚΕ). Για τη διεξαγωγή της έρευνας, εξασφαλίστηκε η αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος (με αναφορά στο σύνολο των αποφοίτων του ακαδημαϊκού έτους 2022-2023 της Κατεύθυνσης ΕΔΕ του ΤΕΠΕΚΕ). Ως μέθοδος έρευνας, υιοθετήθηκε η πολυμεθοδολογική προσέγγιση και τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν το ερωτηματολόγιο και η ημιδομημένη συνέντευξη. Ο χρόνος διεξαγωγής της έρευνας (ποσοτικής και ποιοτικής), διήρκησε από τον Οκτώβριο του 2023 ως τον Ιούλιο του 2024. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η ικανοποίηση των φοιτητών από το Πρόγραμμα Σπουδών εξαρτάται από την αντίληψη που έχουν οι φοιτητές για το πόσο καλά αυτό συνδέεται με την αγορά εργασίας. Επίσης, παρόλο που τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι παράγοντες που συμβάλλουν στην ικανοποίηση των φοιτητών από την πρακτική άσκηση είναι ατομικοί, θεσμικοί - διοικητικοί, εκπαιδευτικοί και κοινωνικοί, τελικά ο μόνος παράγοντας που επιδρά στατιστικά σημαντικά πάνω στην ικανοποίηση από την υλοποίηση/συνθήκες της πρακτικής άσκησης είναι η ευαρέσκεια για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού μετά την ολοκλήρωση των σπουδών. Σχετικά με το ζήτημα της προετοιμασίας/διδακτικής ετοιμότητας για την είσοδο στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού, οι φοιτητές παρόλο που συμφωνούν ότι το Πρόγραμμα Σπουδών προσφέρει μαθήματα υψηλού επιστημονικού επιπέδου, εντούτοις θεωρούν ότι αυτά δεν τους προετοιμάζουν απολύτως για να μπουν στη σχολική τάξη. Τέλος, μέσα από την παρούσα έρευνα αναδείχθηκαν ζητήματα που σχετίζονται με τον ρόλο των συντελεστών της πρακτικής άσκησης και τη διαδικασία απόκτησης της επαγγελματικής ταυτότητας.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The changes that have taken place in recent years in the field of Higher Education have in turn brought about significant changes in the curricula of University Departments. One example is student-centred learning and the reconfiguration of the Curricula on the basis of learning outcomes. On the other hand, research shows that many pre-service teachers find it difficult to respond to the 'reality' of educational practice. On the other hand, research shows that initial Teacher Education does not adequately prepare teacher candidates for the demands of teaching and many teacher candidates find it difficult to respond to the 'reality' of teaching practice. The purpose of this PhD thesis was to investigate whether, in the context of these changes, students are satisfied with their initial Education and feel ready to enter a classroom. In our case we focused on their satisfaction with their Curriculum and their internship. Our research was a case study of one Department, namely the Directio ...
The changes that have taken place in recent years in the field of Higher Education have in turn brought about significant changes in the curricula of University Departments. One example is student-centred learning and the reconfiguration of the Curricula on the basis of learning outcomes. On the other hand, research shows that many pre-service teachers find it difficult to respond to the 'reality' of educational practice. On the other hand, research shows that initial Teacher Education does not adequately prepare teacher candidates for the demands of teaching and many teacher candidates find it difficult to respond to the 'reality' of teaching practice. The purpose of this PhD thesis was to investigate whether, in the context of these changes, students are satisfied with their initial Education and feel ready to enter a classroom. In our case we focused on their satisfaction with their Curriculum and their internship. Our research was a case study of one Department, namely the Direction of Primary Education Teachers (PET), Department of Education and Social Work (DE&SW), University of Patras. In order to conduct the research, the representativeness of the sample was ensured (with reference to all the graduates of the academic year 2022-2023 of the PET Direction of the DE&SW). As a research method, a multi-methodological approach was adopted and the research tools used were the questionnaire and the semi-structured interview. The time period for both quantitative and qualitative research was from October 2023 to July 2024. The results of the survey showed that student satisfaction with the curriculum depends on the students' perception of how well it is linked to the labour market. Also, although the results showed that the factors that contribute to student satisfaction with the internship are individual, institutional-administrative, educational and social, in the end the only factor that has a statistically significant effect on satisfaction with the implementation/conditions of the internship is the satisfaction with the teaching profession after the completion of the studies. Regarding the issue of preparation/teaching readiness for entering the teaching profession, although students agree that the curriculum offers courses of high scientific level, however, they feel that these courses do not absolutely prepare them for entering the classroom. Finally, through this research, issues related to the role of internship actors and the process of acquiring professional identity have emerged.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Les changements intervenus ces dernières années dans le domaine de l' enseignement supérieur ont à leur tour entraîné des changements significatifs dans les programmes des départements universitaires. L'apprentissage centré sur l'étudiant et la reconfiguration des programmes sur la base des résultats de l'apprentissage en sont un exemple. D' autre part, la recherche montre que de nombreux enseignants en formation initiale éprouvent des difficultés à répondre à la « réalité » de la pratique éducative. D' autre part, la recherche montre que la formation initiale des enseignants ne prépare pas correctement les candidats à l'enseignement aux exigences de l'enseignement et que de nombreux candidats à l'enseignement trouvent difficile de répondre à la « réalité » de la pratique pédagogique. L' objectif de cette thèse de doctorat était de déterminer si, dans le contexte de ces changements, les étudiants sont satisfaits de leur formation initiale et se sentent prêts à entrer dans une salle de ...
Les changements intervenus ces dernières années dans le domaine de l' enseignement supérieur ont à leur tour entraîné des changements significatifs dans les programmes des départements universitaires. L'apprentissage centré sur l'étudiant et la reconfiguration des programmes sur la base des résultats de l'apprentissage en sont un exemple. D' autre part, la recherche montre que de nombreux enseignants en formation initiale éprouvent des difficultés à répondre à la « réalité » de la pratique éducative. D' autre part, la recherche montre que la formation initiale des enseignants ne prépare pas correctement les candidats à l'enseignement aux exigences de l'enseignement et que de nombreux candidats à l'enseignement trouvent difficile de répondre à la « réalité » de la pratique pédagogique. L' objectif de cette thèse de doctorat était de déterminer si, dans le contexte de ces changements, les étudiants sont satisfaits de leur formation initiale et se sentent prêts à entrer dans une salle de classe. Dans notre cas, nous nous sommes concentrés sur leur satisfaction à l'égard de leur programme d'études et de leur stage. Notre recherche était une étude de cas d'un département, à savoir la Direction des enseignants de l'enseignement primaire (PET), Département de l'éducation et du travail social (DE&SW), Université de Patras. Pour mener à bien cette recherche, la représentativité de l'échantillon a été assurée (en se référant à tous les diplômés de l'année académique 2022-2023 de la Direction PET du DE&SW). Une approche multi-méthodologique a été adoptée et les outils de recherche utilisés sont le questionnaire et l'entretien semi-structuré. Les recherches quantitatives et qualitatives ont été menées d'octobre 2023 à juillet 2024. Les résultats de l'enquête ont montré que la satisfaction des étudiants à l' égard du programme d'études dépend de la perception qu'ils ont de son lien avec le marché du travail. En outre, bien que les résultats aient montré que les facteurs qui contribuent à la satisfaction des étudiants à l'égard du stage sont individuels, institutionnels-administratifs, éducatifs et sociaux, en fin de compte, le seul facteur qui a un effet statistiquement significatif sur la satisfaction à l' égard de la mise en œuvre/des conditions du stage est la satisfaction à l' égard de la profession d' enseignant après l' achèvement des études. En ce qui concerne la question de la préparation à l' entrée dans la profession d' enseignant, bien que les étudiants reconnaissent que le programme d'études offre des cours de haut niveau scientifique, ils estiment que ces cours ne les préparent pas absolument à entrer dans la salle de classe. Enfin, cette recherche a fait émerger des questions liées au rôle des acteurs du stage et au processus d' acquisition de l' identité professionnelle.
περισσότερα