Πολυγλωσσικά ρεπερτόρια: προκλήσεις για την οικειοποίηση της γλώσσας του σχολείου και των ξένων γλωσσών στο ελληνικό πλαίσιο

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη εντάσσεται στο πεδίο της διδακτικής των γλωσσών και επικεντρώνεται στις δυναμικές της δι/πολυγλωσσίας στο ιδιαίτερο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο παραμένει κατά κύριο λόγο μονογλωσσικό. Κύριος στόχος της είναι η ανάλυση και κατανόηση των κοινωνικών και γλωσσικών αναπαραστάσεων των δι/πολύγλωσσων μαθητών, οι οποίοι προέρχονται από ποικίλα κοινωνικοπολιτισμικά περιβάλλοντα και διαθέτουν ετερογενείς ταυτότητες, καθώς και των φιλολόγων/ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών που τους διδάσκουν. Η μελέτη εξετάζει, παράλληλα, τα παιδαγωγικά και κοινωνιογλωσσικά διακυβεύματα που συνδέονται με την ενσωμάτωση της διαπολιτισμικότητας και της ένταξης στην διδασκαλία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η έρευνα αποσκοπεί στην ανάδειξη του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές αντιλαμβάνονται, αξιολογούν ή περιθωριοποιούν τις γλωσσικές τους δεξιότητες, ανάλογα με το γλωσσικό και πολιτισμικό τους υπόβαθρο. Παράλληλα, διερευνάται κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί φιλόλογοι και ξένων γλωσσών ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Our study falls within the field of language didactics and focuses on the dynamics of bi/plurilingualism within the specific context of the Greek educational system, which is predominantly monolingual. Its main objective is to analyze and understand the social and linguistic representations of bi/plurilingual students from diverse socio-cultural backgrounds and with heterogeneous identities, as well as those of their language and foreign language teachers. The study also explores the pedagogical and sociolinguistic challenges related to the integration of interculturality and of inclusion in secondary education. It seeks to highlight how students perceive, value or alternatively, marginalize their linguistic competencies depending on their linguistic and cultural backgrounds. It also aims to investigate the extent to which language and foreign language teachers acknowledge or overlook the educational potential of bi/plurilingualism and how this recognition (or lack thereof) influences ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Notre étude s’inscrit dans le champ de la didactique des langues et porte sur les dynamiques du bi/plurilinguisme dans le contexte spécifique du système éducatif grec, essentiellement monolingue. Son objectif principal est d’analyser et de comprendre les représentations sociales et linguistiques des élèves bi/plurilingues issus de milieux socio-culturels divers et ayant des identités hétérogènes, ainsi que celles de leurs enseignants de langues. Il s'agit également d'examiner les enjeux pédagogiques et sociolinguistiques liés à l'intégration de l'interculturalité et de l’inclusion dans l'enseignement secondaire. La recherche vise à explorer comment les élèves perçoivent, valorisent ou, à l’inverse, marginalisent leurs compétences linguistiques en fonction de leur parcours linguistique et culturel. Elle cherche également à comprendre dans quelle mesure les enseignants de langues reconnaissent ou ignorent le potentiel éducatif du bi/plurilinguisme et comment cette reconnaissance (ou son ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58950
ND
58950
Εναλλακτικός τίτλος
Plurilingual repertoires: challenges for the acquisition of the language of schooling and foreign languages in the Greek context
Répertoires plurilingues: enjeux pour l’appropriation de la langue de scolarisation et des langues étrangères dans le contexte grec
Συγγραφέας
Καλαμακίδου, Ερμοφίλη (Πατρώνυμο: Αθανάσιος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας και Διδακτικής των Γλωσσών
Εξεταστική επιτροπή
Κουρδής Ευάγγελος
Αλβανούδη Αγγελική
Wharton Sylvie
Τσακνάκη Ολυμπία
Παπαδοπούλου Μαρία
Μανώλη Πολυξένη
Στάμου Αναστασία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία ➨ Γλώσσα και Γλωσσολογία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Διδασκαλία και κατάρτιση
Λέξεις-κλειδιά
Δι/πολυγλωσσία; κοινωνικές και γλωσσικές αναπαραστάσεις; Πολυγλωσσικά ρεπερτόρια; Ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο; Ετερογενείς ταυτότητες; Οικειοποίηση; Ένταξη; Εκπαιδευτικές πολιτικές; Διαπολιτισμικότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Γαλλικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.