Κορίτσια και μαθηματικά: έμφυλος λόγος και διαδικασίες υποκειμενοποίησης που απομακρύνουν τα κορίτσια από τα μαθηματικά

Περίληψη

Το θέμα του φύλου εξακολουθεί να θεωρείται σημαντικό στη μαθηματική εκπαίδευση καθώς το σχολείο αποτελεί ένα από τα βασικά περιβάλλοντα τα οποία επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά τα κορίτσια σε σχέση με τα μαθηματικά. Η παρούσα εργασία, αποσκοπεί, στηριζόμενη στο οντολογικό και επιστημολογικό πλαίσιο της φουκωϊκής θεώρησης, να διερευνήσει την ύπαρξη έμφυλου λόγου των εκπαιδευτικών που διδάσκουν μαθηματικά στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευση μιας επαρχιακής πόλης της Ελλάδας. Για την εμπειρική διερεύνηση χρησιμοποιήθηκε η παρακολούθηση στις τάξεις επτά εκπαιδευτικών (τεσσάρων ανδρών και τριών γυναικών), η ημι-δομημένη συνέντευξη σε δεκατέσσερις εκπαιδευτικούς (επτά γυναίκες και επτά άνδρες) και οι ομάδες εστίασης (μία με εκπαιδευτικούς και τέσσερις με κορίτσια από τάξεις των εκπαιδευτικών στις οποίες έγιναν παρακολουθήσεις). Ο λόγος όλων των συμμετεχόντων και των συμμετεχουσών αναλύθηκε στο πλαίσιο της φουκωϊκής προσέγγισης. Τα αποτελέσματα της ερευνητικής διαδικασίας έδειξαν ότι στην ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The topic of gender remains a critical concern in the field of mathematics education, as educational institutions are recognized as significant contexts that can either positively or negatively affect girls' engagement with mathematics. Drawing upon the ontological and epistemological framework informed by Foucault's theories, this thesis seeks to explore the presence of gendered discourse among mathematics teachers in secondary schools located in a provincial town in Greece. For the empirical study, the research employed several methodologies: classroom observations involving seven educators (comprising four males and three females), semi-structured interviews conducted with fourteen teachers (with seven males and seven females), and focus group discussions (included one group of teachers and four groups of female students from the observed classes). The discourse of all participants was examined through the lens of the Foucauldian framework.The findings of the research reveal that a ...
περισσότερα
Η διατριβή αυτή δεν είναι ακόμα διαθέσιμη ηλεκτρονικά
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58757
ND
58757
Εναλλακτικός τίτλος
Girls and mathematics: gendered discourse and processes of subjectification that make girls opt out from mathematics
Συγγραφέας
Μπαλαμπανίδου, Ζαφείρα (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστημών του Ανθρώπου. Τμήμα Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής
Εξεταστική επιτροπή
Σταθοπούλου-Βασιλονικολο΄ύ Χαρίκλεια
Σακονίδης Χαράλάμπος
Χρονάκη Άννα
Γκανά Ελένη
Παρασκευόπουλος Στέφανος
Τριανταφυλλίδης Τριαντάφυλλος
Κολέζα Ευγενία
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση, άλλοι τομείς
Λέξεις-κλειδιά
Έμφυλος λόγος; Μαθηματικά; Φύλο; Εξουσία; Έμφυλες πρακτικές; Διαδικασία υποκειμενοποίησης
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.