Βυζαντινή και μοντέρνα τέχνη: εφαπτόμενες σφαίρες - ομόκεντρες ιδέες

Περίληψη

Η διαπίστωση ότι τα φαινόμενα της τέχνης εκδηλώνονται με μια περιοδικότητα, με παλινδρομήσεις, αναβιώσεις και επιστροφές, σε όλη την καταγεγραμμένη ιστορική της πορεία δεν είναι βέβαια πρωτότυπη. Έτσι, δύο περίοδοι της τέχνης, με τόσο μεγάλη χρονική απόσταση, χωρίς εμφανή σημεία επαφής ή σύγκλισης, δεμένες σφιχτά η καθεμία πάνω στη δική της ανεπανάληπτη ιστορική συγκυρία, η Βυζαντινή και η Μοντέρνα τέχνη, είναι δυνατόν να μοιράζονται κάποια κοινά στοιχεία. Από τη μία πλευρά, η τέχνη που προωθήθηκε και εξαπλώθηκε μέσα και έξω από τα γεωγραφικά όρια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και από την άλλη, η τέχνη του Μοντερνισμού, όπως εκδηλώθηκε με τα κινήματα της Πρωτοπορίας των αρχών του 20ού αιώνα, μοιάζουν δύο μακρινά συστήματα, ωστόσο, πιο προσεκτική εξέταση μπορεί να αποκαλύψει συγκλίσεις. Δεν αρκεί όμως μόνο η διαπίστωση ότι χρησιμοποιούν κοινά μορφοπλαστικά εργαλεία, ούτε μόνο η διερεύνηση συγκλίσεων στο εικονογραφικό επίπεδο. Κεντρική θέση στα ζητούμενα αυτής της διατριβής έχει ο προσδιο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

A notion that the artistic phenomena are recurrent in their manifestation, with regressions, revivals and recoveries throughout the history of art is a concept widely shared. This is most often what prompts many to determine the degree of pertinence and recurrence across distinct periods of artistic production. It so happens that two of them, so distant in time and with no apparent convergence or contact, within their own particular and unprecedented historical context, namely Byzantine and Modern art, should share a certain number of common qualities. The former, an artistic system propagated within and beyond the geographical limits of the Byzantine Empire, and the latter, the art of Modernism, as introduced by avant-garde movements in the first decades of the 20th century, at first sight may occur to us as detached and far apart; it is nonetheless possible, on closer examination, to detect elements of affinity. The key question in the present analysis is to determine the nature of t ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 8/2026)
DOI
10.12681/eadd/57198
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/57198
ND
57198
Εναλλακτικός τίτλος
Byzantine and modern art: tangent spheres, concentric ideas
Συγγραφέας
Τζημαγιώργη, Καλλιόπη (Πατρώνυμο: Ζήσης)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Τσιγάρας Γεώργιος
Σέμογλου Αθανάσιος
Ιωαννίδου Μάρθα
Γεωργιτσογιάννη Ευαγγελία
Στρατηγόπουλος Δημοσθένης
Ναξίδου Ελεονώρα
Μπακιρτζής Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Ιστορία της τέχνης
Λέξεις-κλειδιά
Βυζαντινή τέχνη; Μοντέρνα τέχνη; Μορφολογικές συγκλίσεις; Πρωτοπορία; Αβανγκάρντ
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.