Διερεύνηση της σχέσης της δομικής γλώσσας με τις πραγματολογικές δεξιότητες σε παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) σε σύγκριση με παιδιά με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ)

Περίληψη

Τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) και τα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) παρουσιάζουν ομοιότητες στη γλωσσική ανάπτυξη, γεγονός που οδήγησε διαχρονικά τους ερευνητές στη διερεύνηση της υπόθεσης ότι είναι πιθανό να υπάρχει κοινός φαινότυπος μεταξύ των δύο διαταραχών. Παράλληλα, ένα σημαντικό ποσοστό ατόμων με ΑΓΔ πληροί τα κριτήρια στον επικοινωνιακό και κοινωνικό τομέα για να λάβει διάγνωση ΔΑΦ. Οι κοινές δυσκολίες που παρατηρούνται στις δύο διαταραχές σε σύγκριση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης αφορούν τη φωνολογία, το λεξιλόγιο, τη σημασιολογία και τη μορφολογία, καθώς και την πραγματολογική γλώσσα. Η πραγματολογική γλώσσα αποτελείται από ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων, οι οποίες αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης σε σχέση με παιδιά με ΔΑΦ και ΑΓΔ. Η δομική γλώσσα φαίνεται πως συσχετίζεται με την ανάπτυξη των πραγματολογικών δεξιοτήτων τόσο στον τυπικό πληθυσμό, όσο και στον μη τυπικό, όπως είναι ο πληθυσμός με ΔΑΦ ή με ΑΓΔ. Η π ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Children with Developmental Language Disorder (DLD) and children with Autism Spectrum Disorder (ASD) exhibit similarities in language development, which has led researchers over time to explore the hypothesis that there may be a common phenotype between the two disorders. Also, a significant proportion of individuals with DLD meet the criteria in the communicative and social domains to receive a diagnosis of ASD. The common difficulties observed in the two disorders compared to typically developing children relate to phonology, vocabulary, semantics and morphology, as well as pragmatic language. Pragmatic language is a wide range of abilities, which develop at different rates in typically developing children as compared to children with ASD and DLD. Structural language, consisting of phonology, morphosyntax and vocabulary, appears to correlate with the development of pragmatic abilities in both the typical population and the non-typical population, such as the population with ASD or DL ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 9/2026)
DOI
10.12681/eadd/57020
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/57020
ND
57020
Εναλλακτικός τίτλος
Investigating the relationship between structural language and pragmatic abilities in children with autism spectrum disorder (ASD) compared to children with developmental language disorder (DLD)
Συγγραφέας
Λυμπεροπούλου, Βασιλική (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών . Τμήμα Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής
Εξεταστική επιτροπή
Ανδρέου Γεωργία
Βλάχος Φίλιππος
Παπούδη Δέσποινα
Σταυρούση Παναγιώτα
Παπαηλιού Χριστίνα
Τάλλη Ιωάννα
Σταυρακάκη Σταυρούλα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία ➨ Γλώσσα και Γλωσσολογία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Ειδική εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ); Διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ); Πραγματολογική γλώσσα; Δομική γλώσσα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.