Περίληψη
Τα δύο μεγάλα πνευματικά έργα του Καβάσιλα: η "Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας" και οι επτά λόγοι περί "της εν Χριστώ ζωής" και δη οι θεμελιώδεις και κύριες εκκλησιολογικές θεολογικές αντιλήψεις, που εμπεριέχονται σε αυτά, αποτελούν το γόνιμο έδαφος της παρούσας διατριβής για τα μυστήρια του Βαπτίσματος, του Χρίσματος και της Θείας Ευχαριστίας, βασιζομένης στην κύρια ιδέα του θεολόγου ότι η ανθρώπινη σωτηρία βρίσκεται εντός του οίκου του Θεού. Ο Νικόλαος Καβάσιλας θεμελιώνει ακριβώς στα άγια μυστήρια όλη την εκκλησιολογική θεολογία του για την Εκκλησία, που εγκαινιάζεται την εποχή Καινής Διαθήκης, και συνεπώς για τον κόσμο ολόκληρο, που μεταμορφώνεται, οργανώνεται και ζει πλέον ως Σώμα του Χριστού. Το Άγιο Πνεύμα «δια της χειρός και του στόματος των ιερέων» τελεί τα μυστήρια της Εκκλησίας, τα οποία αποφέρουν πνευματικούς καρπούς καθώς και την ηθική και πνευματική ζωή εν Χριστώ. Με τονversity">Ίδρυμα
esis on the sacraments of Baptism, Chrismation, and the Eucharist. These works are especially significant due to their fundamental ecclesiological and theological concepts, which are based on Cabasilas's main idea that human salvation is found within the house of God. Nicholas Cabasilas bases his entire ecclesiological theology on the holy sacraments, which are inaugurated in the New Testament era and extend to the whole world, now transformed, organized, and living as the Body of Christ. The Holy Spirit, "through the hands and mouth of the priests," administers the sacraments of the Church, which bear spiritual fruit as well as moral and spiritual life in Christ. Thus, the inner life of the members of the Church, with Christ as the head, is life in the Holy Spirit. Cabasilas places the principal sacraments (Baptism, Chrismation, and the Eucharist) at the heart of this path of union and life in Christ with precision and depth. However, an important reminder from Cabasilas regarding the principle of cooperation should not be overlooked: the new life in Christ is the fruit of the cooperation between God and the human agent. Salvation is not imposed by force through the sacraments but achieved through the individual's cooperative and good will, as well as their active participation. Finally, as this thesis demonstrates, Cabasilas's theological thinking on the eschatological character of the sacraments, especially Baptism and the divine Eucharist, preserves and deepens the teachings of the Apostle Paul and early Christian theology, succinctly characterizing the sacraments as "powers of the age to come."