Παρεμβατικές μελέτες για την ενίσχυση των προφορικών και αναγνωστικών δεξιοτήτων μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ή σε υψηλή επικινδυνότητα για εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών: η συμβολή της μορφολογικής επίγνωσης

Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια, οι αναγνωστικές παρεμβάσεις εντός του πεδίου της ειδικής αγωγής έχουν συγκεντρώσει σημαντική προσοχή, λόγω της ανάγκης για πρόληψη των Μαθησιακών Δυσκολιών (ΜΔ). Οι δεξιότητες προφορικού λόγου και μεταγλωσσικής επίγνωσης, όπως η Μορφολογική Επίγνωση (ΜΕ), φαίνεται πως συνεισφέρουν στην αναγνωστική ανάπτυξη στην πρώτη σχολική ηλικία, αλλά η εμπειρική έρευνα δεν έχει ακόμα προσδιορίσει ενδελεχώς τη διδακτική αποτελεσματικότητά τους στον προφορικό λόγο και στην ανάγνωση. Ειδικότερα, αν και υπάρχουν στοιχεία ότι ο ρόλος της ΜΕ είναι συνδετικός μεταξύ των δεξιοτήτων γλωσσικής επίγνωσης και σημαντικός για την κατάκτηση της πρώτης ανάγνωσης, είναι ακόμα υποερευνημένος. Η παρούσα διατριβή διερεύνησε τα παραπάνω με μια μετα-ανάλυση και δύο πειραματικές μελέτες. Στη μετα-ανάλυση παρουσιάζονται τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα στον προφορικό λόγο και ανάγνωση των πειραματικών μελετών στις οποίες μαθητές με ΜΔ και σε επικινδυνότητα για εμφάνιση ΜΔ διδάχθηκαν στρατηγικές ΜΕ, αποκλ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In recent years, reading interventions in the context of special education have been gathering increasing attention because of the recognition of the need for learning disabilities (LD) prevention. Oral language and metalinguistic skills, such as morphological awareness (MA) contribute to beginning reading development, but research evidence is still lacking in terms of defining their instructional effectiveness. Specifically, even though the theoretical view supports the binding role of MA among linguistic skills and its importance to the acquisition of early reading, it is still an understudied instructional component. The current dissertation aimed at addressing the aforementioned gaps through a meta-analysis and two educational interventions. The meta-analysis focused on the treatment outcomes of MA interventions for students with or at-risk for LD and their effects on oral language and reading skills. Moreover, the two interventions targeted morphological, phonological, phonics, pr ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 4/2026)
DOI
10.12681/eadd/56187
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/56187
ND
56187
Εναλλακτικός τίτλος
Interventional studies for the enhancement of oral language and reading skills for students with or at-risk for learning disabilities: the contribution of morphological awareness
Συγγραφέας
Παπακώστας, Αθανάσιος (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Αντωνίου Φωτεινή
Παντελιάδου Σουζάνα
Ράλλη Ασημίνα
Γενά Αγγελική
Μιχάλης Αθανάσιος
Πολυχρόνη Φωτεινή
Φιλιππάτου Διαμάντω
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Ειδική εκπαίδευση
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Ψυχολογία της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες; Παρέμβαση; Ανάγνωση; Προφορικός λόγος; Υψηλή επικινδυνότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.