Περίληψη
Τις τελευταίες δεκαετίες, τα IPSAS αποτελούν αδιαμφισβήτητο σημείο αναφοράς για τις παγκόσμιες μεταρρυθμίσεις των δημόσιων λογιστικών συστημάτων, καθώς θεωρείται ότι παρέχουν ένα ισχυρό πλαίσιο, το οποίο επιτρέπει την παροχή ακριβών και αξιόπιστων χρηματοοικονομικών πληροφοριών και συμβάλλει στη βελτίωση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και στη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών. Ωστόσο, οι εμπειρικές έρευνες που μελετούν την πιθανή επίδραση της εφαρμογής των IPSAS σε συγκεκριμένα οικονομικά μεγέθη είναι πολύ περιορισμένες. Στόχος αυτής της διατριβής είναι να συμβάλλει ερευνητικά στον συγκεκριμένο τομέα, εξετάζοντας τη σχέση μεταξύ των IPSAS (ως σημείο αναφοράς για τη λογιστική τυποποίηση) και της δημοσιονομικής βιωσιμότητας.Για την επίτευξη του στόχου της διατριβής, ακολουθήθηκε μία διαδικασία τριών σταδίων, κατά την οποία ερευνήθηκαν οι χώρες του ΟΟΣΑ για μία περίοδο 21 ετών. Κατά το πρώτο στάδιο της έρευνας, προσδιορίστηκε ο βαθμός συμμόρφωσης της κάθε χώρας με τα IPSAS, καθώς και ...
Τις τελευταίες δεκαετίες, τα IPSAS αποτελούν αδιαμφισβήτητο σημείο αναφοράς για τις παγκόσμιες μεταρρυθμίσεις των δημόσιων λογιστικών συστημάτων, καθώς θεωρείται ότι παρέχουν ένα ισχυρό πλαίσιο, το οποίο επιτρέπει την παροχή ακριβών και αξιόπιστων χρηματοοικονομικών πληροφοριών και συμβάλλει στη βελτίωση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και στη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών. Ωστόσο, οι εμπειρικές έρευνες που μελετούν την πιθανή επίδραση της εφαρμογής των IPSAS σε συγκεκριμένα οικονομικά μεγέθη είναι πολύ περιορισμένες. Στόχος αυτής της διατριβής είναι να συμβάλλει ερευνητικά στον συγκεκριμένο τομέα, εξετάζοντας τη σχέση μεταξύ των IPSAS (ως σημείο αναφοράς για τη λογιστική τυποποίηση) και της δημοσιονομικής βιωσιμότητας.Για την επίτευξη του στόχου της διατριβής, ακολουθήθηκε μία διαδικασία τριών σταδίων, κατά την οποία ερευνήθηκαν οι χώρες του ΟΟΣΑ για μία περίοδο 21 ετών. Κατά το πρώτο στάδιο της έρευνας, προσδιορίστηκε ο βαθμός συμμόρφωσης της κάθε χώρας με τα IPSAS, καθώς και η χρονολογία επίτευξης του εν λόγω βαθμού, και στη συνέχεια οι χώρες του ΟΟΣΑ ταξινομήθηκαν σε τρία διαφορετικά επίπεδα συμμόρφωσης (χαμηλό, μέτριο και υψηλό). Κατά το δεύτερο στάδιο της έρευνας, η ταξινόμηση του πρώτου σταδίου αξιοποιήθηκε για τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ των τριών επιπέδων συμμόρφωσης και των επιδόσεων τεσσάρων οικονομικών δεικτών, σχετιζόμενων με τη δημοσιονομική βιωσιμότητα. Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν την ύπαρξη μιας στατιστικά σημαντικής τάσης μεταξύ του βαθμού συμμόρφωσης με τα IPSAS και της επίδοσης τριών από τους δείκτες. Τέλος, κατά το τρίτο στάδιο της έρευνας, έγινε μία πιο εμπεριστατωμένη ανάλυση της σχέσης μεταξύ του επιπέδου συμμόρφωσης με τα IPSAS και ενός από τους επιλεγμένους δείκτες -συγκεκριμένα, των μακροπρόθεσμων επιτοκίων. Για αυτό το στάδιο της έρευνας κατασκευάστηκε ένα οικονομετρικό μοντέλο με βάση τα χαρακτηριστικά των δεδομένων. Τα αποτελέσματα του μοντέλου επιβεβαίωσαν την ύπαρξη μιας αντίστροφης μακροχρόνιας σχέσης μεταξύ του επιπέδου συμμόρφωσης με τα IPSAS και των μακροπρόθεσμων επιτοκίων, γεγονός που υποδηλώνει ότι η λογιστική τυποποίηση σχετίζεται με χαμηλότερο κόστος δανεισμού, το οποίο αποτελεί σημαντικό προσδιοριστικό παράγοντα της βιωσιμότητας του χρέους.Τα συμπεράσματα αυτής της διατριβής είναι χρήσιμα τόσο σε επίπεδο ακαδημαϊκής έρευνας όσο και σε επίπεδο πρακτικών εφαρμογών. Σε ακαδημαϊκό επίπεδο, η διατριβή αυτή προσθέτει γνώση στην υπάρχουσα βιβλιογραφία για τα IPSAS, παρέχοντας μία νέα, συνολική οπτική του επιπέδου συμμόρφωσης. Επιπλέον, επεκτείνει τις εμπειρικές έρευνες στη μελέτη των οφελών που συνδέονται με την υιοθέτηση των IPSAS. Αναφορικά με τη συμβολή της σε πρακτικό επίπεδο, προσφέρει χρήσιμα συμπεράσματα για όσους ασχολούνται με τη χάραξη πολιτικών και τη λογιστική τυποποίηση, καθώς αναδεικνύει τις προβληματικές περιοχές που εμποδίζουν την υιοθέτηση των IPSAS, στις οποίες θα μπορούσαν να εστιάσουν οι μεταρρυθμίσεις. Επιπλέον, παρέχει εμπειρικά στοιχεία για τον ευεργετικό ρόλο της λογιστικής τυποποίησης, γεγονός που θα μπορούσε να συμβάλλει στην περαιτέρω προώθηση των λογιστικών προτύπων.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
During the last decades, IPSAS have become the indisputable references for public sector accounting reforms worldwide, as they are considered to provide a robust framework, which allows the production of accurate and reliable financial information and facilitates improved decision-making and fiscal sustainability. There is however very limited empirical work on the possible effects of IPSAS implementation on specific economic measures. This thesis aims to contribute to this understudied area, by investigating the relationship between IPSAS adoption (as a benchmark for accounting standardization) and fiscal sustainability. To achieve the objective of the thesis, the OECD countries have been examined for a period of 21 years, through a three-stage research. In the first stage of the research, an assessment of the status of IPSAS adoption of each OECD country was performed. Then, the OECD countries were classified into three different levels of IPSAS adoption (low, medium, and high) and t ...
During the last decades, IPSAS have become the indisputable references for public sector accounting reforms worldwide, as they are considered to provide a robust framework, which allows the production of accurate and reliable financial information and facilitates improved decision-making and fiscal sustainability. There is however very limited empirical work on the possible effects of IPSAS implementation on specific economic measures. This thesis aims to contribute to this understudied area, by investigating the relationship between IPSAS adoption (as a benchmark for accounting standardization) and fiscal sustainability. To achieve the objective of the thesis, the OECD countries have been examined for a period of 21 years, through a three-stage research. In the first stage of the research, an assessment of the status of IPSAS adoption of each OECD country was performed. Then, the OECD countries were classified into three different levels of IPSAS adoption (low, medium, and high) and the time of achieving their latest IPSAS adoption level was determined. In the second stage of the research, the classification of the first stage was used to compare the three different levels of IPSAS adoption with the performance of four economic indicators related to fiscal sustainability. The results revealed the existence of a statistically significant trend between the level of IPSAS adoption and the performance of three of the indicators. Finally, in the third stage of the research, a more in-depth analysis was performed, examining the long-run relationship of one of the selected indicators, the long-term interest rates, with the three different levels of IPSAS adoption. For this part of the research, an econometric model was constructed, based on the properties of the data. The results verified the existence of an inverse long-run relationship between the level of IPSAS adoption and long-term interest rates, a fact suggesting that accounting standardization is associated with a lower cost of debt -a significant determinant of debt sustainability.The results of this thesis are useful to both academics and practitioners. With respect to its academic contribution, it adds to the existing literature on IPSAS, by providing an integrated view of the status of IPSAS adoption at the country level. Furthermore, it expands the limited empirical literature investigating the benefits of accounting standardization. With respect to its contribution to practitioners, this thesis provides valuable insights to policy makers and standard setters as it sheds light on the problematic areas inhibiting the adoption of IPSAS, upon which the reforms could focus. Furthermore, it offers empirical evidence about the beneficial role of accounting standardization, a fact that could facilitate further promotion of the standards.
περισσότερα