Η διαμόρφωση της μνημειακής ζωγραφικής κατά τη μέση βυζαντινή περίοδο (843-1204): η πρόσληψη και η συμβολή της βυζαντινής κοσμοθεώρησης

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή πραγματεύεται το πλαίσιο της βυζαντινής κοσμοθεώρησης, δηλαδή τις βασικές αρχές που αποτελούσαν τα κύρια ζητούμενα Κράτους και Εκκλησίας (Βασιλείας και Ιερωσύνης), βάσει της συναλληλίας των δύο αυτών φορέων εξουσίας στο Βυζάντιο και τον ρόλο αυτών των ιδεών στην διαμόρφωση των μεταεικονομαχικών εικονογραφικών προγραμμάτων. Είναι γνωστό ότι δεν σώζεται κάποιο πολιτικό εγχειρίδιο που να παρουσιάζει με συστηματικό τρόπο τις θεμελιώδεις αρχές του Κράτους. Στην περίπτωση όμως της Εκκλησίας, οι βασικές της θέσεις καταγράφονται στο λεγόμενο Σύμβολο της Πίστεως Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως (385). Η ομολογία «Εἰς Μίαν, Ἁγίαν, Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν» μαρτυρεί τις τέσσερις καταστατικές αρχές για την Εκκλησία, δηλαδή την ενότητα, την αγιότητα, την καθολικότητα, δηλαδή την οικουμενικότητα και την αποστολικότητα. Οι αρχές αυτές αποτελούσαν κύρια αιτούμενα και για το Κράτος, η ιδεολογία του οποίου συνταυτίστηκε αξεδιάλυτα με την εκκλησιαστική κοσμοθεώρηση, διαμορφώνοντα ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present thesis highlights the context of the Byzantine worldview, i.e. the basic principles that were the main demands of the State and the Church (or as they are known from Byzantine sources under the terms Βασιλεία και Ιερωσύνη - Kingdom and Priesthood), based on the relationship between these two authorities in Byzantium (Συναλληλία) and on the role of these ideas in the formation of post-iconoclastic iconographic programs. It is known that there is no textual evidence that systematically presents the fundamental principles of the State. However from the side-part of the Church, the basic statements are recorded in the so-called Niceno-Constantinopolitan Creed. The confession “…in One, Holy, Catholic, and Apostolic Church (Εἰς Μίαν, Ἁγίαν, Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν) testifies to the four statutory principles or the Church, namely unity, holiness, catholicity (that is universality), and apostolicity. These principles were also the main demands for the State, whose ideo ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 6/2024)
DOI
10.12681/eadd/51729
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/51729
ND
51729
Εναλλακτικός τίτλος
The formation of the monumental painting during the middle Byzantine period (843-1204): the perception and the contribution of the Byzantine worldview
Συγγραφέας
Τασσογιαννοπούλου, Κυριακή (Πατρώνυμο: Αλέξανδρος)
Ημερομηνία
2022
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Βυζαντινής Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Καλοπίση-Βέρτη Σοφία
Παναγιωτίδη Μαρία
Δρανδάκη Αναστασία
Κιουσοπούλου Αντωνία
Παϊσίδου Μελαχροινή
Μαντάς Απόστολος
Μπίθα Ιωάννα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Μεσοβυζαντινή περίοδος; Μνημειακή ζωγραφική; Βυζαντινή εικονογραφία; Βυζαντινή κοσμοθεώρηση; Συναλληλία; Ενότητα; Αγιότητα; Οικουμενικότητα; Αποστολικότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., χαρτ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.