Μελέτη των αυθόρμητων εξηγήσεων των μαθητών της Γ' γυμνασίου για την εξέλιξη και των παραγόντων που επηρεάζουν τη μετάβασή τους στις εξελικτικές εξηγήσεις

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο να διερευνήσει τις εξηγήσεις των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τις εξελικτικές διαδικασίες και να καθορίσει πόσο συνεπείς ήταν αυτές μετά από μια συγκεκριμένη διδασκαλία για την εξέλιξη. Οι ερωτήσεις που δόθηκαν στους μαθητές απαιτούσαν εξελικτικές εξηγήσεις, ειδικότερα εξηγήσεις για την προέλευση των ομολογιών και των προσαρμογών. Aναπτύξαμε μια διδακτική ακολουθία προκειμένου να ξεπεραστούν οι προκαταλήψεις των μαθητών, καθώς και να επιτευχθεί εννοιολογική αλλαγή και εξηγητική συνοχή. Οι μαθητές διδάχθηκαν τις θεμελιώδεις βιολογικές έννοιες και τα διάφορα επίπεδα βιολογικής οργάνωσης, καθώς και τους μηχανισμούς της κληρονομικότητας και της προέλευσης της γενετικής ποικιλότητας. Στη συνέχεια, όλες αυτές οι έννοιες χρησιμοποιήθηκαν για τη διδασκαλία της εξέλιξης, συσχετίζοντας τις μικροέννοιες (π.χ. γονότυποι) με τις μακροέννοιες (π.χ. φαινότυποι). Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας οι μαθητές οδηγήθηκαν σε μια κατάσταση εννοιολογικής ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This study aimed to explore secondary students’ explanations of evolutionary processes, and to determine how consistent these were, after a specific evolution instruction. The tasks given to students demanded evolutionary explanations, in particular explanations for the origin of homologies and adaptations. We developed a teaching sequence in order to overcome students’ preconceptions, as well as to achieve conceptual change and explanatory coherence. Students were taught about fundamental biological concepts and the several levels of biological organization, as well as about the mechanisms of heredity and of the origin of genetic variation. Then, all these concepts were used to teach about evolution, by relating micro-concepts (e.g. genotypes) to macro-concepts (e.g. phenotypes). Moreover, during instruction students were brought to a conceptual conflict situation, where their intuitive explanations were challenged as emphasis was put on two concepts entirely opposed to their preconce ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/31961
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/31961
ND
31961
Εναλλακτικός τίτλος
A study of 3rd grade middle school students' intuitive explanations about evolution and of the factors that affect their transition to evolutionary explanations
Συγγραφέας
Καμπουράκης, Κωνσταντίνος (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2007
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Εξεταστική επιτροπή
Ζόγκζα Βασιλική
Ραβάνης Κωνσταντίνος
Κίλιας Γεώργιος
Γεωργιάδης Θεόδωρος
Αθανασίου Κυριάκος
Κόμης Βασίλειος
Κολιόπουλος Δημήτριος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Εξέλιξη; Εξήγηση; Προαντιλήψεις
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.