Περίληψη
Η θεωρία της μιντιακής θυροφύλαξης παραμένει μεταξύ των σημαντικότερων θεωριών επικοινωνίας τα τελευταία 60 χρόνια και οι ερευνητές εξετάζουν την έννοια αυτή, στο πλαίσιο διαφόρων ακαδημαϊκών τομέων. Προ δεκαετίας οι Shoemaker και Reese ανέπτυξαν το μοντέλο μιντιακού gatekeeping που περιγράφει ένα πολυεπίπεδο φιλτράρισμα - όπου κάθε επίπεδο, συμπεριλαμβάνει το προηγούμενο - του μιντιακού περιεχομένου. Στη διατριβή αυτή αυτό επανεξετάζεται, καθώς η δυνητικότητα της μετάδοσης ειδήσεων από οποιονδήποτε χρήστη ΤΠΕ ασκεί ήδη πιέσεις ακόμα και σε διεθνείς ειδησεογραφικούς οργανισμούς. Στο αναθεωρημένο μοντέλο, τα πέντε επίπεδα ανάλυσης (ατομικές επιρροές, επαγγελματικές πρακτικές, οργανωτικές δομές, εξωμιντιακές επιρροές και ιδεολογία/κοινωνικοπολιτισμικά συστήματα), θα πρέπει να εξετάζονται μόνο ως κόμβοι δικτύου σε άμεση και/ή έμμεση διάδραση, λόγω της καταλυτικής επίδρασης των ΤΠΕ. Επίσης, αφορά κάθε πλατφόρμα και κάθε παράγοντα της παγκόσμιας βιομηχανίας των MME. Ερευνητικό Ερώτημα: Σε π ...
Η θεωρία της μιντιακής θυροφύλαξης παραμένει μεταξύ των σημαντικότερων θεωριών επικοινωνίας τα τελευταία 60 χρόνια και οι ερευνητές εξετάζουν την έννοια αυτή, στο πλαίσιο διαφόρων ακαδημαϊκών τομέων. Προ δεκαετίας οι Shoemaker και Reese ανέπτυξαν το μοντέλο μιντιακού gatekeeping που περιγράφει ένα πολυεπίπεδο φιλτράρισμα - όπου κάθε επίπεδο, συμπεριλαμβάνει το προηγούμενο - του μιντιακού περιεχομένου. Στη διατριβή αυτή αυτό επανεξετάζεται, καθώς η δυνητικότητα της μετάδοσης ειδήσεων από οποιονδήποτε χρήστη ΤΠΕ ασκεί ήδη πιέσεις ακόμα και σε διεθνείς ειδησεογραφικούς οργανισμούς. Στο αναθεωρημένο μοντέλο, τα πέντε επίπεδα ανάλυσης (ατομικές επιρροές, επαγγελματικές πρακτικές, οργανωτικές δομές, εξωμιντιακές επιρροές και ιδεολογία/κοινωνικοπολιτισμικά συστήματα), θα πρέπει να εξετάζονται μόνο ως κόμβοι δικτύου σε άμεση και/ή έμμεση διάδραση, λόγω της καταλυτικής επίδρασης των ΤΠΕ. Επίσης, αφορά κάθε πλατφόρμα και κάθε παράγοντα της παγκόσμιας βιομηχανίας των MME. Ερευνητικό Ερώτημα: Σε ποιο βαθμό οι ψηφιακές τεχνολογίες επηρεάζουν την επιλογή του περιεχομένου των μέσων ενημέρωσης καθώς η πληροφορία διέρχεται από τα πέντε επίπεδα ανάλυσης; Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε συνδυάζει χρήση διαδικτυακού ερωτηματολογίου (www.cossiavelou.gr) και σε βάθος συνεντεύξεις για τη συλλογή ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων, αντιστοίχως. Τα ποσοτικά δεδομένα που συνελλέγησαν συνιστούν δείγμα ευκαιρείας, δεν χρησιμοποιείται για γενίκευση των ευρημάτων σε μεγαλύτερο πληθυσμό, και προέρχεται από 234 συμμετέχοντες στην έρευνα από 214 οργανισμούς, σε 25 χώρες και περιοχές. Τα ποιοτικά δεδομένα προέρχονται από 9 σε βάθος συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν στην μεταολυμπιακή Κίνα με εξέχουσες προσωπικότητες των διεθνών MME. Αυτή η διδακτορική διατριβή ασχολείται με ένα ευρύ ερευνητικό ερώτημα και επιχειρεί την πρώτη χαρτογράφηση ενός αχαρτογράφητου περιβάλλοντος. Η ανάλυση των ποσοτικών δεδομένων έγινε, εκτός των μεθόδων της περιγραφικής στατιστικής ανάλυσης, με την μέθοδο SEM/ AMOS, ως στατιστικής μεθόδου διερευνητικής παραγοντικής ανάλυσης, ενδεδειγμένη για παρόμοιες έρευνες όπου δεν προτείνονται οι παραδοσιακές αναλύσεις παλινδρόμησης. Τα ευρήματα της στατιστικής ανάλυσης δείχνουν ότι οι μεταβλητές που μετρούν την επίδραση των ΤΠΕ στα MME υποδεικνύουν τις ΤΠΕ ως αξιόπιστο πρόσθετο καταλύτη. Η καλή προσαρμογή του προτεινόμενου μοντέλου πιστοποιεί το βαθμό καταλληλότητας του και την μεγάλη ενημερωτική αξία για τις θεωρητικές έννοιες που εξετάζονται. Τα ποιοτικά δεδομένα επιβεβαιώνουν τα αποτελέσματα των ποσοτικών δεδομένων. Συμπεράσματα: Οι αρχικές ενδείξεις από την παγκοσμίως διεξαχθείσα έρευνα εξετάζουν το ρόλο των ΤΠΕ στα πέντε επίπεδα ανάλυσης και υποδεικνύουν την αναθεώρηση του παραδοσιακού μοντέλου, το οποίο λαμβάνει υπόψιν του τις τεχνολογικές καινοτομίες που υιοθετούνται από τις βιομηχανίες της ψηφιακής πληροφορίας και γνώσης. Το αναθεωρημένο μοντέλο περιλαμβάνει ένα πρόσθετο φίλτρο καταλυτικής διάδρασης σε ένα έκαστο επίπεδο ανάλυσης του προηγηθέντος μοντέλου, το οποίο παράγει διαρκή διάδραση μεταξύ τους και αναγνωρίζει νέους ρόλους για τα MME αλλά και τις κατηγορίες του κοινού τους. Το προτεινόμενο μοντέλο μιντιακής θυροφύλαξης για τον 21ο αιώνα της ανοίγει νέους δρόμους στην μελλοντική έρευνα για την ακριβέστερη απεικόνιση των διαδικασιών ανέλιξης του, στην παγκόσμια μιντιακή βιομηχανία, σημαντικό τμήμα της Νέας Οικονομίας.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The media gatekeeping theory remains among the major communication theories since 1950's and researchers are examining the concept in various academic fields. A decade ago Shoemaker and Reese developed the media gatekeeping model which describes a multi-level filtering - where each level includes the precedent - of media content. This thesis is revisiting it, as the news transmission potentially by any ICT user has put already under pressure even international news agencies. At an updated model, the five analysis levels (individual influences, professional practices, organizational structures, extra-media influences and ideology/socio-cultural systems) should be considered only as network nodes in direct and/or indirect interaction, due to the catalytic ICT impact. Also, it is applicable for each platform and each player of the global media industry. Research Question: To what extent do digital technologies affect the choice of media content and the information passing through five ana ...
The media gatekeeping theory remains among the major communication theories since 1950's and researchers are examining the concept in various academic fields. A decade ago Shoemaker and Reese developed the media gatekeeping model which describes a multi-level filtering - where each level includes the precedent - of media content. This thesis is revisiting it, as the news transmission potentially by any ICT user has put already under pressure even international news agencies. At an updated model, the five analysis levels (individual influences, professional practices, organizational structures, extra-media influences and ideology/socio-cultural systems) should be considered only as network nodes in direct and/or indirect interaction, due to the catalytic ICT impact. Also, it is applicable for each platform and each player of the global media industry. Research Question: To what extent do digital technologies affect the choice of media content and the information passing through five analysis levels? The methodology used combines the use of online questionnaire (www.cossiavelou.gr) and in-depth interviews, to collect quantitative and qualitative data, respectively. The collected quantitative data constitute a convenience sample, are not used to generalize the findings to a larger population and derived from 234 respondents from 214 organizations in 25 countries and regions. The qualitative data derived from 9 in-depth interviews conducted in the post-Olympic China with prominent personalities of the international media. This thesis deals with a broad research question and seek a first mapping of an uncharted environment. The quantitative data analysis, except methods of descriptive statistical analysis, used also the SEM/AMOS method, as the statistical method of exploratory factor analysis, appropriate for such researches, where traditional regression analysis is not recommended. The findings of the statistical analysis show that the variables measuring the impact of ICT on media indicate the ICTs as a reliable additional catalyst. The good fit of the suggested model is attesting its adequacy and its great informative value on the theory concepts discussed. The qualitative data confirm the results of quantitative data. Conclusions: The initial indications from the worldwide investigation examine the role of ICT into the five levels of analysis and suggest the revision of the traditional model, which takes into account the technological innovations adopted by the industries of digital information and knowledge. The revised model includes an additional filter of catalytic interaction with each level of the previous model, which produces continuous interaction between them and recognize new roles for the media and their audiences. The proposed media gatekeeping model for the 21st century opens new avenues to the future research for the more accurate representation of its advancement processes', into the global media industry, a significant part of the New Economy.
περισσότερα