Περίληψη
Τα Εργαλεία Επικοινωνίας μέσω Υπολογιστή (Computer Mediated Communication tools –CMC), ειδικότερα τα εργαλεία υλοποίησης ασύγχρονων συζητήσεων, σήμερα χρησιμοποιούνται σε εκπαιδευτικά ή εργασιακά πλαίσια και στην καθημερινή ζωή. Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα στρέφεται προς την εξεύρεση μεθόδων για την ανάπτυξη και υποστήριξη της Κριτικής Σκέψης, μέσω των αλληλεπιδράσεων που λαμβάνουν χώρα σε ασύγχρονες συζητήσεις, για την οικοδόμηση μάθησης υψηλής ποιότητας. Το σύστημα DIAS (Discussion Interaction Analysis System), αναπτύχθηκε ως ένα εργαλείο υλοποίησης ασύγχρονων συζητήσεων, που ενσωματώνει υποστηρικτικά εργαλεία και το οποίο προσπαθεί να επιτύχει τους παραπάνω στόχους εφαρμόζοντας τεχνικές Αυτοματοποιημένης Ανάλυσης Αλληλεπιδράσεων (Computer based Interaction Analysis - IA), στηριζόμενο σε ποσοτικά δεδομένα που αφορούν στη δράση των συμμετεχόντων. Η Ανάλυση Αλληλεπιδράσεων είναι ένα πρόσφατα εμφανιζόμενο ερευνητικό πεδίο, του οποίου η ανάγκη ύπαρξης προκύπτει από την πολυπλοκότητα τω ...
Τα Εργαλεία Επικοινωνίας μέσω Υπολογιστή (Computer Mediated Communication tools –CMC), ειδικότερα τα εργαλεία υλοποίησης ασύγχρονων συζητήσεων, σήμερα χρησιμοποιούνται σε εκπαιδευτικά ή εργασιακά πλαίσια και στην καθημερινή ζωή. Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα στρέφεται προς την εξεύρεση μεθόδων για την ανάπτυξη και υποστήριξη της Κριτικής Σκέψης, μέσω των αλληλεπιδράσεων που λαμβάνουν χώρα σε ασύγχρονες συζητήσεις, για την οικοδόμηση μάθησης υψηλής ποιότητας. Το σύστημα DIAS (Discussion Interaction Analysis System), αναπτύχθηκε ως ένα εργαλείο υλοποίησης ασύγχρονων συζητήσεων, που ενσωματώνει υποστηρικτικά εργαλεία και το οποίο προσπαθεί να επιτύχει τους παραπάνω στόχους εφαρμόζοντας τεχνικές Αυτοματοποιημένης Ανάλυσης Αλληλεπιδράσεων (Computer based Interaction Analysis - IA), στηριζόμενο σε ποσοτικά δεδομένα που αφορούν στη δράση των συμμετεχόντων. Η Ανάλυση Αλληλεπιδράσεων είναι ένα πρόσφατα εμφανιζόμενο ερευνητικό πεδίο, του οποίου η ανάγκη ύπαρξης προκύπτει από την πολυπλοκότητα των αλληλεπιδράσεων που λαμβάνουν χώρα στα συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης αλληλεπιδράσεων παρουσιάζονται απευθείας στους συμμετέχοντες σε τεχνολογικά υποστηριζόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, με μορφή κατάλληλη (γραφική, αριθμητική, λεκτική) και εύκολα ερμηνεύσιμη. Επιπλέον, τα αποτελέσματα αυτά παρουσιάζονται και στους παρατηρητές τέτοιων δραστηριοτήτων, βοηθώντας τους να αναλύσουν τα πολύπλοκα φαινόμενα (γνωστικά και κοινωνικά) που ενδεχομένως να εμφανίζονται κατά τη διάρκειά τους. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να οδηγήσει στην κατασκευή ευέλικτων εργαλείων (δεικτών ανάλυσης αλληλεπίδρασης), τα οποία σε εκπαιδευτικά πλαίσια υποστηρίζουν άμεσα τους συμμετέχοντες στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, αλλά και τους παρατηρητές αυτών, σε τρία κύρια επίπεδα: επίγνωσης, μεταγνώσης και αποτίμησης. Το αναμενόμενο αποτέλεσμα είναι η βελτιστοποίηση της δραστηριότητας, μέσω: α) καλύτερου σχεδιασμού, ρύθμισης, συντονισμού και αποτίμησης από το διαμεσολαβητή, β) βελτιωμένης συμμετοχής και μαθησιακού παραγώγου για τους μαθητές, μέσω αναστοχασμού, αυτό-αξιολόγησης και αυτό-ρύθμισης. Το σύστημα DIAS χρησιμοποιήθηκε σε τέσσερις (4) μελέτες περίπτωσης, με τη συμμετοχή προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών του τμήματος ΤΕΠΑΕΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Στην πρώτη, πιλοτική μελέτη, οι φοιτητές σχημάτισαν μία ομάδα συζήτησης, βλέποντας σταδιακά ολοένα και περισσότερους δείκτες ανάλυσης αλληλεπίδρασης, σε μια προσπάθεια μελέτης της μεταβολής της συμπεριφοράς τους. Στις υπόλοιπες τρεις μελέτες, οι φοιτητές σχημάτισαν δύο ομάδες συζήτησης, από τις οποίες μόνο η μία (πειραματική ομάδα) μπορούσε να βλέπει δείκτες ανάλυσης αλληλεπίδρασης, σε μια προσπάθεια να μελετηθούν οι διαφορές στη συμπεριφορά των φοιτητών και στην εν γένει λειτουργία των ομάδων.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Computer Mediated Communication (CMC) tools, allowing communication among users by means of networked computers, for the purpose of discussing topics of mutual interest, are actually used in educational, working or every day life contexts. In particular, asynchronous discussion forae are nowadays widely used in formal or informal educational contexts, applying principles of constructivism, emphasizing in social interaction during learning activities. Recently, research is focusing towards finding methods for the evolvement and support of critical thinking through interactions, taking place within asynchronous discussions, thus achieving high quality learning. Such a goal requires tools, frameworks and methods for the facilitation of monitoring and/or self-reflection and therefore self-regulation that could be supported by the automated analysis of the complex interactions that occur. D.I.A.S. (Discussion Interaction Analysis System) is a discussion forum with integrated supporting tool ...
Computer Mediated Communication (CMC) tools, allowing communication among users by means of networked computers, for the purpose of discussing topics of mutual interest, are actually used in educational, working or every day life contexts. In particular, asynchronous discussion forae are nowadays widely used in formal or informal educational contexts, applying principles of constructivism, emphasizing in social interaction during learning activities. Recently, research is focusing towards finding methods for the evolvement and support of critical thinking through interactions, taking place within asynchronous discussions, thus achieving high quality learning. Such a goal requires tools, frameworks and methods for the facilitation of monitoring and/or self-reflection and therefore self-regulation that could be supported by the automated analysis of the complex interactions that occur. D.I.A.S. (Discussion Interaction Analysis System) is a discussion forum with integrated supporting tools, which tries to meet these goals by applying Computer based Interaction Analysis (IA) techniques, taking into account quantitative usage data. IA is a recently emerged research field, mainly due to the complexity of interactions occurring within collaborative systems. The IA results are presented directly to technology based activities’ participants in an appropriate format (graphical, numerical, literal), interpretable by them, and to the activity observers, in order to analyze the complex cognitive and social phenomena that may occur. This approach can produce flexible IA tools (indicators), which in an educational context support directly the learning activities’ participants or even observers, in three major levels: awareness, metacognition and evaluation. The expected outcome is the optimization of the activity through: a) better design, regulation, coordination and evaluation by the moderator, and b) refined participation and learning outcome for the students through reflection, self-assessment and self-regulation. The research results show that the indicators clearly affect the participants’ behavior, operating as an additional motive, thus increasing participation ratio. Collaboration and therefore dialogue improvement has been noticed, as a result of participation refinement. Learners tend to participate in more discussion threads, interact with more collaborators and take more initiative within the discussions. They seem to better understand the structure and the goals of the discussion learing activity. More complex diagrams, with potentially increased underlying explanatory power seem to provide a more insightful examination of a discussion’s status and evolvement, as well as the contribution and performance of the participants (as individuals or as groups). Furthermore, new meanings can be derived by combining indicators’ information, thus producing Interpretative Schemas. Teachers as moderators and researchers as observers take advantage of such schemas, while trying to evaluate and preliminarily assess discussions and/or user performance (both in individual and group level).
περισσότερα