Περίληψη
Το αισθητήριο όργανο της όρασης αποτελεί το σημαντικότερο δίαυλο επικοινωνίας του ανθρώπου (Βλάχου, 2005), ενώ η αφή λειτουργεί ως αίσθηση αντισταθμιστική της έλλειψης της όρασης σε άτομα με αναπηρία όρασης. Είναι μια σημαντική και συνάμα πολύπλοκη αίσθηση, η οποία διερευνάται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια (Αrgyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). Η ερμηνεία των πληροφοριών που λαμβάνει η αίσθηση της αφής, μέσω των απτικών διεγέρσεων, οδηγεί το άτομο στη δημιουργία της απτικής του αντίληψης (Piaget & Inhelder, 1997 στο Αrgyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). Η απτική αντίληψη, αναδεικνύεται ως η απαραίτητη ικανότητα για την κατανόηση και την ερμηνεία του κόσμου από μη βλέποντα άτομα. Εμπλέκει κύριες και δευτερεύουσες πηγές πληροφοριών, όπως την αφή, την κίνηση και τη στάση του σώματος, ως κύριες, καθώς και τα γλωσσικά θέματα, την προϋπάρχουσα γνώση και το είδος του αντικειμένου/σχήματος/δραστηριότητας και τις συνθήκες πραγματοποίησης μίας δραστηριότητας, ...
Το αισθητήριο όργανο της όρασης αποτελεί το σημαντικότερο δίαυλο επικοινωνίας του ανθρώπου (Βλάχου, 2005), ενώ η αφή λειτουργεί ως αίσθηση αντισταθμιστική της έλλειψης της όρασης σε άτομα με αναπηρία όρασης. Είναι μια σημαντική και συνάμα πολύπλοκη αίσθηση, η οποία διερευνάται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια (Αrgyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). Η ερμηνεία των πληροφοριών που λαμβάνει η αίσθηση της αφής, μέσω των απτικών διεγέρσεων, οδηγεί το άτομο στη δημιουργία της απτικής του αντίληψης (Piaget & Inhelder, 1997 στο Αrgyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). Η απτική αντίληψη, αναδεικνύεται ως η απαραίτητη ικανότητα για την κατανόηση και την ερμηνεία του κόσμου από μη βλέποντα άτομα. Εμπλέκει κύριες και δευτερεύουσες πηγές πληροφοριών, όπως την αφή, την κίνηση και τη στάση του σώματος, ως κύριες, καθώς και τα γλωσσικά θέματα, την προϋπάρχουσα γνώση και το είδος του αντικειμένου/σχήματος/δραστηριότητας και τις συνθήκες πραγματοποίησης μίας δραστηριότητας, ως δευτερεύουσες. Η μελέτη της απτικής αντίληψης κατευθύνει εκπαιδευτικούς και ερευνητές στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές με αναπηρία όρασης χτίζουν το οικοδόμημα της γνώσης τους και τους παρέχει τη δυνατότητα για σωστές παρεμβάσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, με την επιλογή της κατάλληλης μεθόδου διδασκαλίας και του κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού, προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους, με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και τη μοναδικότητα των ατόμων αυτών (Αργυρόπουλος, 2003α), συμβάλλοντας στη βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Η παρούσα διδακτορική διατριβή, μέσα από τη μελέτη περίπτωσης οκτώ μαθητών Δημοτικού Σχολείου με αναπηρία όρασης και χωρίς συνοδά προβλήματα, στοχεύει στον εντοπισμό και την καταγραφή των τεχνικών ενεργητικής αφής που εφαρμόζουν οι μαθητές με αναπηρία όρασης κατά τη διάρκεια της ενεργητικής τους αφής στη διαδικασία αναγνώρισης σχήματος, σύγκρισης και μέτρησης ορθογώνιων επιφανειών. Η καταγραφή αυτή θα αναδείξει τι είναι πραγματικά σημαντικό και ουσιώδες για τα παιδιά με αναπηρία όρασης πάνω στους τομείς αυτούς και θα δώσει χρήσιμες πληροφορίες σε ερευνητές και εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με μαθητές με αναπηρία όρασης, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν υπόψη τους τις τεχνικές εκείνες που διευκολύνουν τους μαθητές αυτούς, να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν κατάλληλα εξατομικευμένα προγράμματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες αυτών των μαθητών, με τη συμβολή των υλικών εκείνων που ξεχώρισαν μέσα από τη βιβλιογραφία ως προς τη θετική συνεισφορά τους στη μέτρηση εμβαδού ορθογώνιων επιφανειών.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The sensory organ of vision is the most important channel of human communication (Vlachou, 2005), while touch functions as a compensatory sense of lack of vision in people with visual impairment. It is an important and at the same time complex feeling, which is being explored more and more in recent years (Argyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). The interpretation of the information received by the sense of touch, through tactile stimuli, leads the individual to create his tactile perception (Piaget & Inhelder, 1997 in Argyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). Tactile perception emerges as the necessary ability for the blind to understand and interpret the world. It involves primary and secondary sources of information, such as touch, movement and posture, as well as language issues, pre-existing knowledge and the type of object / shape / activity and the conditions under which an activity takes place, as secondary. The study of tactile perception guides teachers an ...
The sensory organ of vision is the most important channel of human communication (Vlachou, 2005), while touch functions as a compensatory sense of lack of vision in people with visual impairment. It is an important and at the same time complex feeling, which is being explored more and more in recent years (Argyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). The interpretation of the information received by the sense of touch, through tactile stimuli, leads the individual to create his tactile perception (Piaget & Inhelder, 1997 in Argyropoulos, Chamonikolaou, & Nikolaraizi, 2013). Tactile perception emerges as the necessary ability for the blind to understand and interpret the world. It involves primary and secondary sources of information, such as touch, movement and posture, as well as language issues, pre-existing knowledge and the type of object / shape / activity and the conditions under which an activity takes place, as secondary. The study of tactile perception guides teachers and researchers in understanding the way in which students with visual impairments build their knowledge structure and provides them with the opportunity for proper interventions in the educational process, by choosing the appropriate teaching method and the appropriate teacher. material, adapted to their needs, with respect to the uniqueness and uniqueness of these individuals (Argyropoulos, 2003a), contributing to the improvement of educational practices of special education and training.This doctoral dissertation, through the case study of eight Primary School students with visual impairment and without concomitant problems, aims to identify and record the active tactile techniques used by students with visual impairment during their active touch in the shape recognition process, comparison and measurement of rectangular surfaces. This record will highlight what is really important and essential for visually impaired children in these areas and will provide useful information to researchers and educators dealing with visually impaired students so that they can take into account those techniques that facilitate these students, to design and implement appropriate personalized programs tailored to the needs of these students, with the contribution of those materials that stood out through the literature in terms of their positive contribution to the measurement of the area of rectangular surfaces.
περισσότερα