Η (ανα)συγκρότηση της επιστημονικής γνώσης στο σχολείο: κοινωνιογλωσσολογική ανάλυση εκπαιδευτικών πρακτικών

Περίληψη

ΠερίληψηΗ παρούσα έρευνα κινείται στο πλαίσιο της κοινωνιοσημειωτικής θεώρηση της γλώσσας που προτείνει η συστημική λειτουργική γλωσσολογία (ΣΛΓ), σύμφωνα με την οποία η λεξικογραμματική του εκπαιδευτικού λόγου κατέχει καίριο ρόλο στην αναμόρφωση της εμπειρίας των μαθητριών/-τών προς την κατεύθυνση της σχολικής/επιστημονικής γνώσης (ενδ. Halliday, 1999∙ Halliday & Martin, 2004∙ Painter, 1999). Υπ’ αυτό το πρίσμα, τα σχολικά εγχειρίδια ως εκπαιδευτικές πρακτικές αποτελούν σημαντικές περιοχές (ανα)συγκρότησης της γνώσης και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ευκαιρία ανάδειξης κοινωνιοσημειωτικών πραγματώσεων.Βασικό ζητούμενο της έρευνας είναι το πώς η σταδιακή μετάβαση από τις πρώτες στις τελευταίες τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συνεπάγεται την κλιμακούμενη ακαδημαϊκή αναπλαισίωση των κειμένων των διδακτικών εγχειριδίων στην κατεύθυνση των επιμέρους επιστημονικών πεδίων. Κεντρικό ερευνητικό μέλημα είναι η ανάδειξη των λεξικογραμματικών πόρων με τους οποίους τα εγχειρίδια της Μελέτης Περιβάλλ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

AbstractThe study lies on the socio-semiotic approach to language, as proposed by the Systemic Functional Linguistics (SFL), according to which educational discourse’s lexicogrammatical choices play a crucial role in the (re)construing of students’ experience towards educational/scientific knowledge (Halliday, 1999∙ Halliday & Martin, 2004∙ Painter, 1999). From this aspect, school textbooks as educational practices constitute a rather interesting area for the investigation of socio-semiotic realizations.The main question of the study is how the transition from the first to the latest grades of elementary education implies the school texts’ stepwise academic recontextualization towards the different scientific disciplines. Our concern is to highlight the lexicogrammatical resources through which the textbooks of science and history construe specialized knowledge.For the investigation of these linguistic practices, we adopt the conceptual and analytical framework of SFL that has been use ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/36899
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/36899
ND
36899
Εναλλακτικός τίτλος
The (re)construction of scientific knowledge in school: sociolinguistic analysis of educational practices
Συγγραφέας
Μανιού, Ειρήνη (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2016
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Εξεταστική επιτροπή
Κονδύλη Μαριάννα
Αρχάκης Αργύρης
Κολιόπουλος Δημήτριος
Ιωαννίδου Ελένη
Κυπριανός Παντελής
Ραβάνης Κωνσταντίνος
Φτερνιάτη Άννα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Συστημική λειτουργική γλωσσολογία; Φυσικές επιστήμες, Γλώσσα των; Ιστορία, Γλώσσα της; Διδακτικά εγχειρίδια
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
387 σ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)