Παίζοντας με τα αθύρματα του μεσοπολέμου: μια "κοσμοπολίτικη" ελληνικότητα

Περίληψη

Στο όραμα του Συνδέσμου για τα Δικαιώματα της Γυναίκας (ΣΔΓ), που υλοποιήθηκε στην Παπαστράτειο Σχολή Παιχνιδιών και Διακοσμητικής (ΠΣΠΔ), ένα πρότυπο, πρωτότυπο σχολείο εφαρμοσμένων τεχνών, συγκλίνουν μια σειρά πρωτοποριακές αντιλήψεις της εποχής του Μεσοπολέμου: από το Σχολείο Εργασίας, που αποδίδει την κατασκευή των παιχνιδιών στους φυσικούς τους χρήστες, τα παιδιά, ως τη διαπλοκή των μοντερνιστικών ιδεών που συνδέουν ελληνικότητα και παιδικότητα διαμέσου της αισθητικής. Η απελευθέρωση συντελείται από τη σύμπτωση στο υλικό αντικείμενο του παιχνιδιού, της τέχνης του λαού, όπως την έχει σμιλέψει η αισθητική παιδεία. Η μόρφωση που παρέχεται στους μαθητές του σχολείου, τόσο η γενική από τους δημοτικιστές δασκάλους τους όσο και η καλλιτεχνική από τους ζωγράφους και τους γλύπτες της Ομάδας Τέχνη που τα διδάσκουν πώς να κατασκευάζουν παιχνίδια, έχει ως στόχο τη δημιουργία ενός καινούριου νεοελληνικού πολιτισμού, στα χνάρια των καλλιτεχνικών κινημάτων της εποχής (όπως το κίνημα της καλλιτεχ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The vision of the League for Women’s Rights (LWR) (Σύνδεσμος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας), materialized in the Papastrateios School of Toys and Decoration (PSTD) (Παπαστράτειος Σχολή Παιχνιδιών και Διακοσμητικής) an exemplary and experimental school of applied arts, comprises of a series of radical ideas that emerged during the interwar era and range from labour school that assigns toy building to its rightful users -children- to modernist ideas that interwove Greekness and childhood through aesthetics. Liberation is achieved through the materialization in the tangible toy of popular art as mediated by aesthetic education. Both the general education provided by the demoticists teachers and the artistic education provided by painters and sculptors of the Art Group (Ομάδα Τέχνη) that teach students how to build toys, aims at the development of a new Modern Greek civilization in the footsteps of contemporary art currents (such as the artistic education movement, Bauhaus etc.) and in ac ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/48461
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/48461
ND
48461
Εναλλακτικός τίτλος
Playing with the playthings in the interwar era: a cosmopolitan greekness
Συγγραφέας
Μαρκάκη, Κρυσταλλία (Πατρώνυμο: Σταύρος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Σχολή Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας
Εξεταστική επιτροπή
Κουλούρη Χριστίνα
Καρακατσάνη Δέσποινα
Γκουγκουλή Γεωργία - Κλειώ
Θεοτοκάς Νικόλαος
Λούβη Λίνα
Κοταρίδης Νικόλαος
Παπαδημητρίου Δέσποινα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά
Σχολείο παιχνιδιών; Καλλιτεχνική εκπαίδευση; Νεοελληνικός πολιτισμός; Υλικός πολιτισμός; Αλληλεγγύη; Ελληνικότητα; Παιχνίδια; Δημοτικισμός; Ομάδα τέχνη; Σύνδεσμος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας; Μαρία Σβώλου; Αύρα Θεοδωροπούλου; Ζαχαρίας Παπαντωνίου; Σπύρος Βασιλείου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
308 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)